W wieku szesnastu lat wygrała ogólnokrajowe wybory cesarskich nałożnic i dołączyła do haremu w Zakazanym Mieście. Po śmierci cesarza tron przypadł jej kilkuletniemu synowi, a Cixi szybko zorganizowała przewrót pałacowy i objęła faktyczną władzę w gigantycznym państwie.Miłosierna, Szczęśliwa, Promienista, Spokojna - tak brzmiały jej oficjalne tytuły. Cixi okazała się jednak skuteczną, zdeterminowaną władczynią. To za jej rządów w Chinach rozwinął się przemysł, powstała pierwsza kolej, zmodernizowano armię, wprowadzono elektryczność, telegramy i fotografię. Zniesiono karę "śmierci przez tysiąc cięć" oraz zwyczaj bandażowania stóp dziewczynkom.Jednak choć na jej rozkazy była trzecia część ludności ówczesnego świata, jako kobieta nigdy oficjalnie nie objęła tronu. Rządziła ukryta za zasłoną, otaczali ją eunuchowie. W jednym z nich zakochała się na zabój - z tragicznym skutkiem.
UWAGI:
Bibliogr. s. 499-510.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dzikie łabędzie. Trzy córy Chin to przejmująca autobiograficzna saga, zakazana w Chinach. Spojrzenie od wewnątrz na proces tworzenia się współczesnych Chin przez pryzmat losów kochającej się rodziny, której ostoją były zawsze kobiety. Nasycona ciepłem opowieść o niezwykłej odwadze i wytrwałości w obliczu wojny, totalitaryzmu, represji i tortur, osobistych tragedii. Bohaterki to przedstawieielki trzech pokoleń rodziny Jung Chang. Ich losy zostały ukazane na tle przemian zachodzących w Chinach w ciągu ostatnich 80 lat: od schyłku cesarstwa chińskiego, okres japońskiej okupacji, poprzez rządy Mao Zedonga i Rewolucję Kulturalną, do masakry na placu Tien`anmen.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Owen i jego przyjaciele przegrali. Dokonali rzeczy niezwykłej, ale ostatecznie ponieśli porażkę. Kiedy odkryli, gdzie znajduje się pierwszy fragment starożytnego artefaktu - legendarnego Trójzębu Edenu - wydawało się, że mają go w garści. Poszukiwali go również członkowie Bractwa Asasynów i Zakonu Templariuszy, okazało się jednak, że ich wszystkich ubiegł jeszcze ktoś inny. Nić porozumienia między nastolatkami zaczęła się rwać - Owen wraz z przyjacielem Javierem wzięli stronę asasynów, pozostali zaś sprzymierzyli się z templariuszami. Do odszukania wciąż pozostały dwa fragmenty artefaktu i obie grupy zrobią teraz wszystko, by nie powtórzyć swoich błędów.
Podobno wnuk Czyngis-chana, Möngke-chan, został pochowany z jednym z fragmentów Trójzębu Edenu. Jego grobowca jak dotąd nie odnaleziono. Młodzi ludzie zaangażowani po obu stronach konfliktu rozpoczynają wyścig z czasem. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo, będą musieli przenieść się w symulacji do rozdartych wojną średniowiecznych Chin i odnaleźć kolejny fragment artefaktu, nim zrobią to ich wrogowie.
UWAGI:
Na podstawie gry Assassin`s creed.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Ordynat Jan Sobiepan Zamoyski w drodze z Japonii do Polski trafia do Chin i zostaje wciągnięty w wojnę pomiędzy władającą połową państwa dynastią Ming a bezwzględnymi najeźdźcami z Mandżurii. Spotyka piękną Sianmei, która wkrótce ma trafić do haremu chińskiego cesarza. Kilkunastoletnia dziewczyna o zjawiskowej urodzie szybko zawraca mu w głowie. Sobiepan coraz bardziej ulega jej czarowi, a wkrótce rodzi się między nimi gorące uczucie...
Tkwiąca w tragicznym związku ze starszym od niej mężczyzną żona Sobiepana Zamoyskiego, Marysieńka, śmiertelnie się nudzi. Intymne wizyty wiekowego męża nie przynoszą jej żadnej satysfakcji. W poszukiwaniu rozrywki odnawia starą znajomość z niejakim Janem Sobieskim. Korespondencyjny flirt kwitnie, przynosząc dreszczyk emocji, którego tak brakowało Marysieńce u boku Zamoyskiego. A listy od Sobieskiego przychodzą tak regularnie, że szybko stają się codziennością zwierzynieckiego dworu.
Niezwykłe przygody arystokraty Iana Sobiepana Zamoyskiego, wnuka wielkiego Iana Zamoyskiego oraz jego pikantna relacja z Sianmei, pięknoscią ze Wschodu, która wkrótce ma trajić do haremu cesarza Chin.
UWAGI:
Na okładce: Kontynuacja kultowego "Haremu" i "Domu gejsz".
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Współczesne Vancouver i dwudziestowieczne Chiny. Opowieść o miłości, nadziei i o tych, którzy nigdy nie zdołali sobie przebaczyć.
Kanada, 1990 rok. Marie i jej matka przyjmują pod swój dach gościa - młodą kobietę, Ai-ming, która uciekła z Chin po tragicznie zakończonych protestach na placu Tiananmen. Dzięki niej Marie poznaje historię trójki przyjaciół żyjących w rewolucyjnych Chinach: skrzypaczki Zhuli, pianisty Kaia i kompozytora Wróbla. Bohaterowie zmagają się z konsekwencjami politycznych przemian i są zmuszeni do podejmowania decyzji, które przynoszą dalekosiężne skutki... Także dla Ai-ming i Marie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Wielkie katastrofy zaczynają się od problemów, które uznano za zbyt nieistotne, by w porę się nimi zająć.Drobne nieporozumienia, w wyniku niefortunnych zbiegów okoliczności, błyskawicznie i niepostrzeżenie przeradzają się w poważne konflikty.Co najmniej dziewięć państw na świecie posiada arsenał nuklearny.Każde z nich, w sprzyjających okolicznościach, może sięgnąć po ostateczne rozwiązanie.I w mgnieniu oka zniszczyć ziemską cywilizację.Od spalonej słońcem Sahary, przez obozy dla uchodźców, po gabinety polityków i salony ambasad. Bohaterowie i tchórze, ludzie rozważni i szaleńcy, kochankowie i wrogowie. Całe spektrum świata, który poradził sobie z pandemią, by stanąć w obliczu kryzysu, który może być ostatnim.Amerykańska prezydent, robi wszystko, by uniknąć wydania rozkazu użycia broni jądrowej. Błyskotliwy szef chińskiego wywiadu, prowadzi misterną grę, by powstrzymać rząd swojego kraju przed starciem z Zachodem. Agenci CIA, rozpracowują w Afryce Północnej struktury islamskich terrorystów. Młoda Afrykanka, decyduje się na niebezpieczną podróż przez Saharę, by zapewnić przyszłość swojemu dziecku. Wszyscy oni podejmują ryzyko i poświęcają się, ponieważ wierzą, że są w stanie sprawić, żeby świat stał się lepszym i bezpieczniejszym miejscem. Tylko że to może nie wystarczyć.Bo delikatna równowaga już została zachwiana, a rzeczywistość, jaką znamy, wkrótce rozsypie się w proch."Nigdy" to znacznie więcej niż thriller polityczny, to epicka powieść, która zapiera dech.Bo to, o czym pisze Ken Follett, naprawdę może się wydarzyć.Prawdopodobnie szybciej niż ktokolwiek mógłby się spodziewać.Wnikliwa powieść, w której losy zwykłych ludzi przeplatają się z wielką polityką w wybuchowej pełnej emocji mieszance, równie pasjonującej, jak Upadek gigantów.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pochodziłam z "czarnej" rodziny. Dzieci z czarnych rodzin - oskarżonych o odchylenie prawicowe, reformistyczne bądź antyrewolucyjne - musiały dźwigać brzemię winy swoich ojców. (...) Przynależnością do czarnej rodziny można się było zarazić jak chorobą - przez dotyk albo same przebywanie w naszym towarzystwie... (fragment książki)
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Za jeden wiersz : cztery lata w chińskim więzieniu Podstawa przekł. ang.: "For a song and a hundred songs : a poet`s journey through a Chinese prison".
AUTOR:
Liao, Yiwu
POZ/ODP:
Liao Yiwu ; z przekładu Wenguang Huanga na język angielski, przełożyli: Agnieszka Pokojska, Tomasz Bieroń.
W lipcu 1989 roku, kiedy o czerwcowych wydarzeniach na placu Tiananmen dowiedział się już świat, Liao Yiwu, młody poeta wiodący dotąd beztroskie życie wagabundy, postanowił przemówić. Za publiczne wygłoszenie swego poematu "Masakra" został wtrącony do więzienia.Liao Yiwu spędził w zamknięciu cztery lata. "Za jeden wiersz" to wstrząsająca relacja z tego okresu: opis mało znanych realiów chińskiego więzienia, przemocy stosowanej przez strażników i współwięźniów, tortur, a także wszechogarniającej monotonii codziennego życia. Jednak nawet za więziennym murem pisarz potrafił znaleźć człowieczeństwo."Więzienie, do którego trafił Liao Yiwu, uczyniło z tego awangardowego poety, anarchisty i włóczykija kronikarza chińskiego gułagu. Choć wywodził się z rodziny prześladowanej za Mao, nigdy nie uważał siebie za dysydenta, nie brał też udziału w protestach studenckich. Pod wpływem chwili napisał "Masakrę", poemat o brutalnym stłumieniu manifestacji na placu Tiananmen. Skazany za to na cztery lata, poznał chiński system penitencjarny od podszewki. Prowincjonalne areszty i więzienia, do których trafił, nie były najgorsze, ot przeciętne chińskie zakłady karne. I właśnie to, że są przeciętne, budzi szczególną grozę. Liao opisuje świat totalnego upodlenia, w którym życie ludzkie się nie liczy." Maria Kruczkowska
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni